![]() |
|
![]() |
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
Zöld rovatunkban ezen a héten a tudatos autózás témáját járja körül Bozsó Ildikó. Vajon tudjuk-e úgy használni a kocsinkat, hogy habár nagyban megkönnyítjük vele saját életünket, de azért odafigyelünk a környezetünkre is?
Budapest környékén valahogy sokkal nehezebb lemondani az autóról. Amíg Pesten éltünk, hétszámra elő sem került a kocsi. Kiköltöztünk Dunakeszi alsóra, és kocsifüggők lettünk. A benzinárak és a környezettudatosság viszont újra és újra rákényszerít minket, hogy átgondoljuk, hogy is autózunk. Van jó néhány tipp, amivel jelentősen sikerült csökkenteni a benzinköltségeket, így a károsanyag kibocsájtást is.
Szerintem az első és legfontosabb, hogy egyedül nem autózik az ember. Reggelente, mikor látom, hogy szinte minden autóban egy ember van, ülnek a dugóban és szidják a világot, hát... Ha csak minden második ember találna magának útitársat, szerintem dugók sem lennének... Sok apróhirdetés, ezzel foglalkozó oldal van már, például ez és ez, egyre többen használják, de még mindig túl kevesen. Túlságosan önállók vagyunk, nem akarunk segítséget elfogadni, nem akarunk másokhoz igazodni, inkább beülünk az autóinkba, és megyünk. Egyedül. Ennek én hadat üzentem, bár nem volt könnyű legyőzni magam. Egyik osztálytárs anyukájával egyszer-kétszer összeszervezkedtünk, aztán pár hét alatt kialakult, hogy én viszem a gyerekeket, ő hozza. Ha különórára mennek át valahova, egy szülő elég hozzá, hogy átkísérje őket, akár 5-6 gyereket is. Ha vásárolni megyek, megkérdezem a szomszéd nénimet is, kell-e neki valami, vagy eljönne-e velem.
Valószínűleg, ha egy megrögzött környezetvédő írná ezeket a sorokat, ő azt mondaná, hogy tévedés, az első és legfontosabb az, hogy egyáltalán ne üljünk autóba. Azt gondolom, vannak olyan helyek, ahol ezt nem túl nagy áldozattal meg lehet tenni. Ahol lehet biztonságosan kerékpározni, illetve ahol elérhető közelségben vannak azok a helyek, ahova az ember leggyakrabban jár. Jó nekünk, mert Dunakeszin igyekszenek bicikliutakat csinálni, még ha nem is mindig sikerül szerencsésen, de legalább felhívja az autósok figyelmét arra, hogy vannak kerékpárosok is.
Azt viszont érdemes nagyon komolyan és behatóan átgondolni, hogy mi is az elérhető közelség. Hogy mi az a távolság, amit már nem lehet legyalogolni? Vagy a mai világban inkább úgy fogalmazok: mi az a gyaloglásra fordított idő, ami már elvesztegetett időnek számít? Ugyanez kerékpárra. Érdemes-e beszerezni egy kerékpárt? 10-15 ezer forintért már jó kis használt bringákat árulnak, amivel ki lehet próbálni, hogy megéri-e bicajozni. Ha nem jön be, el lehet ugyanannyiért adni. (Ha bejön, és szerelem lesz, akkor is, és venni akár egy komolyabbat.)
Aztán ott van az, hogy átgondoltan kell autózni. Egyszerre minél több dolgot elintézni. Vásárolni például sosem járok el külön, többnyire az ovival kötöm össze. Piacot az iskolával. Postát, patikát a férjemmel intéztetem. Talán az egyetlen dolog, ami rá tud venni, hogy csak egyvalamit intézzek el, ha már kocsiba ülök, és ez az orvoshozjárás. Persze ez megköveteli azt is, hogy előre eltervezzem a heti programot, és azt, hogy ne akarjak mindig mindent azonnal megcsinálni. És hogy ne felejtsem el, mit is akartam. Számomra ez utóbbi a legnagyobb buktató... Azt is csináljuk, hogy beautózunk valami végállomáshoz, és onnan tömegközlekedünk.
És persze ott vannak a technikai trükkök, amit ezer helyen lehet olvasni. Hogy legyen megfelelő a keréknyomás, mert fél bar nyomáskülönbség 4%-os üzemanyag növekedést, okoz, és 40%-al csökkenti a gumi élettartamát. Nem kicsit környezet és pénztárca kímélő... Vagy az egyenletes gyorsulás a padlógáz helyett. A magasabb sebességfokozatok használata, ha tartósan ugyanazzal a sebességgel haladunk. Hogy kerüljük a felesleges megállás-elindulást. Érdemes a motorféket is használni, időben elkezdeni lassítani. Csökkenteni a légellenállást: felhúzni az ablakokat, leszerelni a tetőcsomagtartót. A légszűrők és gyertyák karbantartásával az okosok szerint akár 20%-ot is lehet fogni. Stb.
Szóval azt hiszem, levonhatom végkövetkeztetésnek azt, hogy bizony tudatosan kell autózni. Is. Ha ésszel, odafigyelve használjuk a kocsikat, akár a harmadával, felével is csökkenthetjük a környezeti ártalmat. Ráadásul ez a pénztárcánknak is jót tesz. |
|
|
|